Moni opettaja miettii, miten kohdata haastavat tilanteet lasten, vanhempien ja kollegoiden kanssa. Miten riidoista luovitaan koulussa hyviin ja konkreettisiin ratkaisuihin? Näissä kysymyksissä työyhteisösovittelun erityisosaaja Jonna Linnanahde on omalla maaperällään.
Lähtökohtana riitatilanteen ratkaisuun on, että asenteen sitä kohtaan on muututtava. Työpaikalla puhkeava riita ei ole kamala ja viimeiseen saakka välteltävä asia. Jokaisella työpaikalla riidellään joskus. Siksi konflikti on aina oppimisen paikka, sanoo Jonna Linnanahde.
Tärkeää on avoin vuorovaikutus ja neljän koon muistisääntö
Avoin vuorovaikutus ja ammatillinen empatia ovat keinoja lisätä ymmärrystä riitatilanteessa. Siitäkin huolimatta, että tunteet kuumenevat ja loukkaannumme riidoissa herkästi. Itselle tärkeä asia jää helposti kuulematta – puolin ja toisin.
Ratkaisuksi Jonna tarjoaa neljän k-kirjaimen muistisäännön.
- Kuuntele rauhassa ja tarkasti. Pidä huolta siitä, että kaikki tulevat kuulluksi. Mieti kuulitko oikeasti ja aidosti läsnä ollen, mitä toinen sanoi.
- Keskustele avoimesti. Älä huuda, vaan keskustele aidosti ja vastavuoroisesti. Sanoilla voi rakentaa muurin, joka sulkee vuorovaikutuksen. Yhtä lailla sanat voivat olla muurin ikkunoita, joiden läpi katsomalla ymmärrys lisääntyy.
- Kunnioita riitaisassakin tilanteessa kaikkia. Tärkeää on riidellä niin, että jokaiselle jää ajatus arvostetuksi tulemisesta. Siitäkin huolimatta, että asioista on oltu kiivaastikin eri mieltä.
- Korjaa vääryydenkokemuksia. Usein riita juontaa juurensa pitkän ajan takaa. Siksi riidan tulisi puhdistaa ilmaa ja korjata vääryydenkokemuksia. Meidän on yhdessä osattava pyytää anteeksi ja korjata esimerkiksi loukatuksi tulemisen kokemuksia.
Riitatilanteista ratkaisuihin neljällä kysymyksellä
Riitatilanteen onnistunut ratkaisu vaatii kaikkien tarpeiden huomioimista. Tarpeet yhdistävät ihmisiä. Seitsemän psykologista perustarvetta ovat: ymmärrys, arvostus, kiinnostus, mielekkyys, edistyminen, hallinta ja reiluus. Mitä jokainen osapuoli tarvitsee, jotta kaikkien tarpeet tulevat kuulluksi, on Jonnan mukaan yksi tärkeimpiä kysymyksiä riitatilanteen sovittelussa.
Jos riidan selvittelyn aikana syntyy voimakas itsensä puolustamisen tunne, niin sovittelussa ollaan suossa. Siksi Jonna antaa vinkit ketään syyllistämättömien kysymysten käyttöön. Näillä neljällä kysymyksellä riitaan syntyy usein ratkaisu.
- Mitä tapahtui?
- Miltä tuntui?
- Mitä ajattelit?
- Mitä tarvitset, jotta pääset eteenpäin?
Näillä kysymyksillä riidan sovittelussa päästään jo pitkälle, Jonna lupaa. Sopua kannattaa aina yrittää, koska riita on varsinainen aikasyöppö. Pahimmassa tapauksassa alkujaan pieni riita voi eskaloitua kouluyhteisöä vuosia piinaavaksi pattitilanteeksi.
Riitelyn taitoa voi oppia ja sitä voi petrata
Jokainen voi petrata riitelyn taitoaan siten, että tekee vilpittömästi tilannetta parantavia ratkaisuja. On myös hyvä kysyä riitapukareilta yhtä kysymystä. Mistä sinulle tulee tunne, että riidan aihetta käsitellään rehellisesti ja avoimesti?
Ei ole olemassa asiaa, jonka ratkaisemisessa vaikeneminen olisi auttanut. Siksi riitatilanteissa on oltava rohkea. Riidat voi nähdä koulussa myös arvona ja resurssina, jota ei tulisi heittää pois. Jollei kissaa nosteta pöydälle, mikään ei muutu eikä kukaan opi uutta, sanoo Jonna koulutuksen päätteeksi.
Jonna Linnanahde koulutti Edumarin suositussa Haastava oppilas -koulutuksessa.
Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!