Kevätjuhlat ja valmistujaiset on pian juhlittu, todistukset jaettu ja opintomerkinnät päivitetty tietokoneohjelmiin. Kaikille opettajille ei silti kerry varsinaista vuosilomaa. Heidän kohdallaan puhutaan opetuksettomasta ajasta, kuten kesäkeskeytyksestä.
Olisi hyvä puhua enemmän opettajien jaksamisesta, työstä palautumisesta ja työnkuvasta. Aika tyypillistä on ajatella, että opettajien työ on siistiä sisätyötä, jossa on hyvät lomat. On totta, että opettajan työ on merkityksellistä ja oppilaiden kanssa toimiminen on palkitsevaa. Mutta mielikuva opettajan työstä vääristyy, jos ajattelee sen olevan yksinomaan kivoja luokkaopetustilanteita.
Opettajan valtava työmäärä on monelle uusi asia
Iso osa opettajista tekee lukuvuoden aikana todella paljon töitä. Muun muassa uusimmasta Opetusalan työolobarometri 2021 -raportista selviää, että kokoaikaisten opettajien keskimääräinen työaika ylittää palkansaajien normaalin työviikon. Vastanneista opettajista noin puolet tekee töitä myös viikonloppuisin.
Oppilaiden lähdettyä kesälomalle opettajat suunnittelevat ja valmistelevat opetuskokonaisuuksia. He tutustuvat moniammatillisen tiimin kanssa oppilaiden taustoihin ja oppimiskykyyn vaikuttaviin seikkoihin. Kaikki perehtyvät lukuisiin uusiin työasioihin ja moni kouluttautuu itse kesätauon aikana.
Ennen lukuvuoden alkua opettaja perehtyy tuleviin opetusryhmiin. Erilaiset paperityöt, Wilma-merkinnät ja yhteydenotot huoltajiin vievät leijonan osan opetustyöstä. Siksi opettajat voisivat tuoda enemmänkin julkisuuteen työnsä vaativuuden ja ikään kuin opetuskulissien takana tehtävän valtavan työmäärän.
Entä sitten opettajien työssäjaksaminen?
Edellä mainitun raportin mukaan yli puolet vastaajista koki, että töitä on liikaa erittäin tai melko usein. Työstressin määrä on jatkanut kasvua huolestuttavalla tavalla erityisesti nuorempien opettajien ikäryhmissä. Vakava ja toistuva epäasiallinen kohtelu tai kiusaaminen on sekin selvästi kasvanut. Työnilo oli sen sijaan laskenut edellisten Opetusalan barometrien mittauskerroista.
Työn intensiivisyys oppilaiden kanssa, meteli ja hektisyys sekä haastavat ohjaamis- ja kurinpitoimenpiteet ovat opettajalle kuormittavia työtilanteita. Niistä palautumista puoltavat riittävän pitkät lomat ja palautumisajat. Se voi tosin olla opettajan napakkatahtisessa työssä helpommin sanottu kuin tehty.
Ei ihme, että työterveyshuollolta ja työilmapiiriltä vaaditaan koulutyössä nykyään paljon. Opettajat tarvitsevat yhä enemmän tukea työssäjaksamiseen ja työmäärän hallintaan. He kun vastaavat Suomen maineesta koulutuksen mallimaana ja luovat meidän kaikkien tulevaisuutta.
On siis helppo todeta, että onneksi opettajien hengähdystauko on alkanut. Jokainen opettaja on kesätaukonsa ansainnut. Hyvää kesälomaa koko koulunväelle!
Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!