Skip to main content
Kuvassa on rehti ja rohkea rehtori, joka keskustelee kahden nuoren kanssa.

Rehti ja rohkea rehtori – koulun arjessa ja kriisin keskellä

Rehtorin työ ei ole aivan helppoa, vaikka moni voi niin hiljaa mielessään ajatella. Työssä tarvitaan timanttiset vuorovaikutustaidot ja kyky johtaa reilusti. Tärkeimpänä tehtävänä on varmistaa, että työilmapiiri on raikas ja koulussa kaikki kasvavat ja oppivat.

Sitten tulee mutta.

Rehtorin työtahti on yltynyt yhä kiivaammaksi. Aikaa valuu yhä enemmän oheistöihin ja tietokoneen ääressä näppäimistön nakutteluun. Mikä työssä innostaa ja auttaa jaksamaan, jos mielekäs perustehtävä on hävitä muun työn jalkoihin? Siihen etsitään vastausta muun muassa Edumarin Rehti ja rohkea rehtori koulutuksissa.

Kriisiä pukkaa – Kuinka säilyttää ajattelukyky painetilanteessa?

Koronapandemian aika haastoi jokaisen rehtorin siirtymään vauhdilla kriisihetkestä digiloikan kautta etäopiskeluaikaan. Koulu siirtyi lähes kokonaan virtuaalisesti koteihin ja rehtorilta vaadittiin jälleen yhtä uutta ominaisuutta, kriisijohtamisen taitoa. Kriisitilanne ei ollut ohi aivan hetkessä, vaan vaati paljon opetustyön suunnittelu- ja sommittelutyötä.

Kriisi herätti valtavasti tunteita meissä kaikissa, eikä vähiten koulun ammattilaisissa, vanhemmissa ja koulua käyvissä lapsissa ja nuorissa. Tuhannen taalan kysymys kuuluu, kuinka rehtori säilyttää ajattelukykynsä tällaisissa painetilanteissa. Miten tunnekuormituksen kanssa tulee toimeen ja miten sitä puretaan juuri rehtorin työssä? Helpottaaksemme rehtorien taakka puhumme koulutuksissamme myös tunneherkissä tilanteissa toimimisen hyvistä käytännöistä.

Rehtorin johtamistyö ei ole pelkkää järkeilyä

Kuvassa on rehti ja rohkea rehtori, joka keskustelee kahden nuoren kanssa.

Jokainen tykkää arkisesta työstään, kun se sujuu rauhalliseen tahtiin ja ilman suurempia häiriöitä. Ajattelemme usein, että rehtorin päätöksenteko perustuu loogiseen ajatteluun ja järkeen. On pakko väittää, ettei niin oikeasti ole. Tunteet ovat mukana kaikessa rehtorin päätöksenteossa, joskus enemmän kuin ajattelemmekaan.

Millaista on siis empaattinen, inhimillinen ja tunteisiin perustuva johtaminen? Olemmeko edes niin järkeviä, kuin oletamme? Esimerkiksi välillä rehtorin työ voi tuntua yksinäiseltä. Se ei ole vain järkeilyyn perustuva ajatus, vaan tunnetila.

Rehti ja rohkea rehtori – aina ensin itseään kohtaan

Yksi tärkeimmistä treenin paikoista rehtorin työssä on itsensä johtaminen. Sen oivaltaminen, että itseä kunnioittava tavoitteenasettelu energisoi työtä ja yksityiselämää. Siksi Edumarin rehtorien koulutusryhmissä on luottamuksella pohdittu, miten sellaisia tavoitteita kannattaa asettaa.

Työtaakkansa alle uupuvasta rehtorista ei ole kellekään mitään hyötyä. Siitä syystä on tärkeää puhua työn kuormitustekijöistä. Tehdä tarvittaessa muutoksia arkiseen työhön ja rehtorin työstä palautumiseen. Lopulta kaikki on kiinni rehtorista itsestään, koska vain hän voi muuttaa toimintaansa ja työtapojaan. Ensin on oltava rehti ja rohkea itseään kohtaan, jotta voi olla sitä koulun muuta väkeä kohtaan.

 

­­­Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!