Esihenkilön korviin kuuluu lähes joka ikinen työpaikan asia. Mutta kuka kuuntelee pomoa? On selvä, että hyvin tehty työ innostaa, mutta muiden kuuntelu ja päätöksenteko myös kuormittavat.
Pomo voi tehdä työtään kuin puun ja kuoren välissä. Paineita suoriutua kasautuu asiakkailta, heidän läheisiltään, työntekijöiltä ja johdon jäseniltä. Joskus työpaikka on myös lehtien otsikoissa, jolloin pomolla on oltava sana hallussa.
Pelkästään suoritteita ja tehokkuutta tuijottamalla ei pärjää
Koulu- ja sote-maailma ovat työpaikkoja, joissa tehdään ainutlaatuista työtä. Niissä tuetaan terveyttä, hyvinvointia ja kasvua. Toisaalta myös puututaan, ohjataan ja autetaan käyttäytymisen ja ajattelun muutoksissa. Sellaista työtä ei voi johtaa vain teollisen tuotantolähtöisen logiikan mukaisesti.
Pelkästään suoritteita ja tehokkuutta tuijottamalla pomo ei pärjää koulussa tai sote-maailmassa. Tarvitaan tunneälykkyyttä, ihmistuntemusta ja pehmeitä mittareita kovien budjettilukujen vastapainoksi. Harva opettaja tai sairaanhoitaja edes tietää, ettei pomo voi aina vaikuttaa päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen. Monet asiat tulevat hänellekin annettuina.
Aikaa, tukea ja koulutusta työssäjaksamiseen
Moni esihenkilö kokee myötätuntouupumusta ja liiallista stressiä. Vastuunsa tuntevan ja tunnollisen työpäivät voivat venyä pitkiksi. Rehti ja rohkea rehtori tai osastonhoitaja venyy kiltteyttään. Kuka kuuntelee pomoa, kun hänellä alkaa olla liikaa kuormaa kannettavanaan henkilöstöä sparratessaan?
Meidän on luotava enemmän tilaa ja mekanismeja tukea esihenkilön jaksamista. Säännöllinen työnohjaus, mentorointi ja johdon esimiestuki ovat tärkeitä. Lisäksi pitäisi olla vertaisryhmiä ja täydennyskoulutusta, joista saa vinkkejä työssäjaksamiseen ja stressin lievittämiseen. Onko siis pomon työkalenterista raivattavissa riittävästi aikaa ja koulutuspäiviä omasta työhyvinvoinnista huolehtimiseen?
Kuinka jaksat, pomo?
Jokaisen esihenkilön kannattaa kysyä itseltään säännöllisesti seuraava tärkeä kysymys. Kuinka jaksat? Ei haittaa, jos saman kysymyksen hänelle esittää aika ajoin työntekijä ja työpaikan johtaja. Pomon odotetaan monitoimikoneen tavoin jakavan työpaikan kaikki tunteet, ilot ja surut. On inhimillistä, että hänkin tarvitsee välillä tunteiden tuuletusta ja kuuntelevat korvat.
Työhyvinvointi kuuluu jokaiselle, myös pomolle. Hyssyttely ei työpaikalla riitä. Tarvitaan konkreettisia välineitä oman arjen tasapainon ja työhyvinvoinnin lisäämiseen. Se syntyy yleensä työpaikan käytänteistä sopimalla. Soveltamalla tutkittua tietoa työssäjaksamisesta esihenkilön työnkuvaan. Kehitystyö lähtee lopulta kysymyksestä: Kuka kuuntelee pomoa?
Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!