Rehtorin on kyettävä pitämään monta palloa ilmassa yhtä aikaa. Työn ydintehtävänä on varmistaa, että koulussa kaikki oppivat ja kasvavat. Koulutuksen perustehtävän on toteuduttava mahdollisimman hyvin ja tuloksellisesti. On osattava muun muassa henkilöstöjohtamista ja tunnettava talousluvut. Uiskenneltava kuin kala vedessä hallinnon ja koulun arjen kiemuroissa.
Rehtori ei työskentele koulussa vain opettajia ja opiskelijoita varten, vaan yhdessä koulun koko väen, yhteistyökumppaneiden ja vanhempien kanssa. Häneltä vaaditaan siis uskomatonta kykyä olla asioihin paneutuva, luotettava, ja avarakatseinen. Tultava toimeen erilaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Rehtorin on oltava hereillä muutostilanteissa
Suurin osa rehtoreista on tyytyväisiä työhönsä. Työ on merkityksellistä, tärkeää ja mahdollistaa itsenäisen päätöksenteon. Rehtorin hommissa on helppo sanoa, että asenne ratkaisee työn kuormitusprosentit. Käytännössä uutta tehtävää riittää ja sitä tulee vuosittain lisää.
Rehtorin on oltava hereillä yhteiskunnan muutostilanteissa, kuten olemme huomanneet koronakriisin alkumetreiltä asti. Hänen on seurattava yhdessä koko koulun väen kanssa ajan ilmiöitä tarkasti. Viimeisimpänä monen rehtorin työhön on vaikuttanut oppivelvollisuusuudistus. Se haastaa jälleen uudenlaisen koulun rakentamiseen ja lisäresurssien hankkimiseen.
Rehtori on työssään usein tiukassa paikassa
Varmasti kenellekään ei tule yllätyksenä, että rehtori on työssään usein tiukassa paikassa. Vastuu painaa helposti harteita alaspäin. Päätöksenteko tuntuu joskus yksinäiseltä puuhalta. Siksi on syytä kysyä, kuka kantaa rehtoria erityisesti silloin, kun koulussa tulee lunta tupaan. Onko se: upea työyhteisö, opiskelijat, vanhemmat, oppilashuoltoryhmä, työterveyshuolto, päättäjät vai kuka?
On kohtuutonta odottaa, että monta palloa ilmassa yhtä aikaa jongleeraavalla pysyvät aina kaikki pallot ilmassa. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu ja korjausliikkeet on tehtävä nopeasti. Siksi rehtorin on opittava olemaan läsnä myös silloin, kun on rähmällään maassa. Toisaalta osata pysähtyä myös juhlistamaan saavutuksia ja onnistumisen hetkiä.
Mistä on hyvä rehtorin täydennyskoulutus tehty?
Yksi keino tuulettaa tunteita ja oppia lisää on rehtorien vuosittainen täydennyskoulutus. Keskittyminen sellaisen käytännönläheisen koulutuspaketin äärelle, josta löytyy myös vertaistukea käytännön arjen työtilanteisiin. Eikä haittaa, jos koulutuksesta saa uutta puhtia ja intoa paneutua moninaisiin työtehtäviin. Erityisesti muutoksen keskellä ja erilaisten ristipaineiden aallokossa.
Rehtoreille suunnitellun täydennyskoulutuksen tulee rakentua työn osaamistarpeiden pohjalle. Sellaisia aiheita ovat esimerkiksi seuraavat. Rehtorin psykologinen tehtävä esihenkilönä ja tiimipelaajana. Sen pohtiminen milloin ja miten koulussa tulee antaa hyvää palautetta tai puuttua epäasialliseen käyttäytymiseen. Keskittyminen myös rehtorin omaan jaksamiseen ja stressinhallintaan. Vain siten jokainen rehtori jaksaa olla urallaan rehti ja rohkea.
Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!