Koulunkäynninohjaajan rooli koulumaailmassa on monipuolinen ja vaativa. Hän toimii oppilaiden tukena ja ohjaajana, erityisesti niiden lasten parissa, joilla on oppimisvaikeuksia, liikunta- tai aistivamma tai käyttäytymis- ja tunne-elämän haasteita.
Vaikka opettajalla on päävastuu opetuksesta ja ryhmästä, koulunkäynninohjaaja täydentää tärkeällä tavalla oppilaiden kasvatusta ja ohjausta. Hän voi työskennellä esimerkiksi perusopetuksessa, ammatillisissa oppilaitoksissa, lukioissa, koulujen aamu- ja iltapäivätoiminnassa, päivähoidossa ja leikkipuistoissa, ja joskus myös asiakkaan kotona.
Seuraavana on kuuden kohdan lista niistä kymmenestä taidosta, joita koulunkäynninohjaaja työssään tarvitsee.
1. Myönteinen asenne ja kärsivällisyys
Koulunkäynninohjaajalta vaaditaan ensisijaisesti myönteistä asennetta ja kärsivällisyyttä. Lasten ja nuorten parissa työskentely voi olla haastavaa, ja monilla oppilailla on erilaisia tarpeita ja vaikeuksia. Koulunkäynninohjaajan positiivinen asenne auttaa oppilaita tuntemaan olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Kärsivällisyys on avainsana, kun työskennellään lasten kanssa, jotka saattavat tarvita enemmän aikaa oppimiseen tai käyttäytymisen säätelyyn.
2 Oikeudenmukaisuus ja vuorovaikutustaidot
Oikeudenmukaisuus on piirre, jota lapsi odottaa koulunkäynninohjaajalta. Oikeudenmukaisuus luo turvallisen ympäristön, jossa jokainen oppilas tulee kohdatuksi tasapuolisesti ja reilusti. Lisäksi hyvät vuorovaikutustaidot ovat olennaisia, kun työskennellään monenlaisten oppilaiden ja muiden opetusalan ammattilaisten kanssa. Kyky kuunnella ja ymmärtää oppilaiden tarpeita sekä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on avaintekijä onnistuneessa koulunkäynninohjaajan työssä.
3. Joustavuus ja monipuolisuus
Koulunkäynninohjaajan työtehtävät ovat monipuolisia ja vaihtelevia. Toisinaan päivät voivat olla hyvin erilaisia riippuen oppilaiden tarpeista. Siksi joustavuus ja kyky sopeutua muuttuviin olosuhteisiin ovat tärkeitä taitoja. Työ voi sisältää monenlaisia tehtäviä, kuten avustamista oppitunneilla, käytöksen ohjaamista, oppimisen tukemista ja monia muita aktiviteetteja. Koulunkäynninohjaajan tulee olla valmis ottamaan vastaan erilaisia haasteita ja soveltamaan taitojaan eri tilanteissa.
4. Havainnointi- ja arviointikyky
Koulunkäynninohjaajan tulee olla hyvin tarkkaavainen ja valppaana, koska iso osa hänen työstään on havainnoida lapsen toiminnassa tapahtuvia muutoksia. Havainnointi- ja arviointikyky ovat myös avainasemassa oppilaiden tarpeiden tunnistamisessa ja heidän edistymisensä seuraamisessa. Tämä taito auttaa koulunkäynninohjaajaa tarjoamaan yksilöllistä tukea ja ohjausta kullekin oppilaalle. Lisäksi hän käy havainnoistaan arviointikeskusteluja muun muassa opettajien, erityistyöntekijöiden ja lapsen huoltajan kanssa.
5. Yhteistyötaidot
Vaikka koulunkäynninohjaaja toimii usein itsenäisesti, yhteistyö opetusalan ammattilaisten kanssa on olennainen osa hänen työtään. Yhteistyö huoltajien, opettajien, erityisopettajien ja muun koulun henkilökunnan kanssa varmistaa, että oppilas saa parasta mahdollista tukea. Moniammatillinen yhteistyö edistää oppilaan hyvinvointia ja oppimista. Koulunkäynninohjaaja toimii sillanrakentajana oppilaiden ja heidän oppimisympäristönsä välillä, auttaen heitä tuntemaan olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi koulussa.
6. Täydennyskoulutuksen hyödyntäminen
Koulunkäynninohjaajalla on oltava taitoa omaksua jatkuvasti uutta tietoa ja kehittää osaamistaan, jotta hän voi parhaiten auttaa ja tukea oppilasta ja tukea hänen henkilökohtaista kasvuaan. Lisä- ja täydennyskoulutus kehittävät koulunkäynninohjaamisessa ammatillista osaamista, auttavat uusien taitojen oppimisessa ja ajan tasalla pysymistä. Tärkeää on myös mahdollisuus verkostoitua muiden ohjaajien kanssa. Hyvät koulutusmahdollisuudet ovat yhteydessä työssä viihtyvyyteen ja osaamisen kasvuun.
Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!