
Kohtaamista opiskelemme jo syntymästämme alkaen, itse asiassa jo ennen sitä. Joskus työtehtävämme ja sen asettamat vaateet voivat olla este kokonaisvaltaiselle kohtaamiselle. Tarpeemme tehdä ja toimia voi toimia esteenä asiakkaan arjen tarpeiden havaitsemiselle. Sellaiset palvelut, jotka eivät perustu asiakkaan kuulemiselle eivät voi toimia. Kohtaaminen on meissä kaikissa oleva luontainen kyky, jota voimme kehittää vuorovaikutuksen esteitä havaitsemisella ja niitä poistamalla.
Sosiaali-, terveys- ja opetustyössä ollaan tekemisissä erilaisten asiakasryhmien kanssa. Valtaosa asiakkaista käyttää vain yhtä palvelukokonaisuutta ja kohtaaminen heidän kanssaan on yleensä mutkatonta. Haastavimpia ovat useita palvelukokonaisuuksia samanaikaisesti käyttävät asiakkaat, jotka kerryttävät ison osan kustannuksista. Ellei kohtaaminen heidän kanssaan toimi, voi seurauksena olla passiivinen palveluiden kohdeasiakas. Jotta yhteistyö syrjäytyneiden vaikeassa elämäntilanteessa olevien asiakkaiden kanssa onnistuu, edellyttää se yleensä kykyä syvemmän luottamuksellisen suhteen rakentamiseen.
Kohtaaminen on myös erityisen tärkeää moniammatillisten tiimien kohdalla. Miten saada eri toimijat ja oman alansa asiantuntijat puhaltamaan yhteen hiileen. Koulutuspäivän aikana kuulet Suomen johtavimpia asiantuntijoita palveluohjauksen saralta: Jukka Pyhäjoki
THL:stä Kaarina Mönkkönen Itä-Suomen yliopistosta sekä Suomen palveluohjausyhdistyksen puheenjohtaja Sauli Suominen.
Hintoihin lisätään laskutuslisä 6 € ja ALV (24%). Saat live-esityksen lisäksi koulutuksen sähköisen koulutusmateriaalin sekä tallenteiden rajatun katseluoikeuden.
KOULUTUSPÄIVÄ
8:30-9:00 Ilmoittautuminen ja aamupala
9:00-9:10 Päivän avaus – Puheenjohtaja
9:10-10:00 Moniammatillinen tanssi syntyy yhteisestä rytmistä ja luottamuksesta
- Miksi moniammatillista tanssia tarvitaan?
- Taas uusi tanssipari ☹ Miten moniammatillisuus näkyy asiakkaalle?
- Ei astuta toisten varpaille, kunnioita toisen ammattilaisen tilaa!
- Saanko luvan? Moniammatillisen tanssin käynnistää halu oppia toisten kanssa, toisiltaan ja toisista!
Jukka Pyhäjoki
erityisasiantuntija
Yhdenvertaisuus, THL
Kaarina Mönkkönen
yliopiston lehtori
Yhteiskuntatieteiden laitos, Sosiaalityö
Itä-Suomen yliopisto
10:00-10.10 TAUKO
10:10-11:00 Kohtaamisen taito ja taide –dialogisuus kaikissa suhteissa
- Asiakas numero 213 – vain yksi monien joukossa?
- Ei liukuhihnatyöskentelylle!
- Arvostava kohtaaminen
- Miten luoda dialogista aikatilaa?
Jukka Pyhäjoki
erityisasiantuntija
Yhdenvertaisuus, THL
11:00-12:00 LOUNAS
12:00-13:10 Vaikuttava kohtaaminen asiakassuhteessa ja monitoimijaisissa verkostoissa
- Asiakaskohtaamisten moninaisuus’
- Mitä kompastuskiviä ammattilainen kohtaa?
- Milloin hyvää tarkoittavalta näyttävä toiminta voi olla asiakkaan kannalta ihan muuta?
- Miten rakennetaan yhteistoiminnallinen suhde asiakkaan ja moniammatillisen tiimin kanssa?
- Kuinka asiakkaan toimijuutta tuetaan?
- Mitä merkitsee dialoginen työote osana työyhteisö- ja tiimitaitoja?
Kaarina Mönkkönen
yliopiston lehtori
Yhteiskuntatieteiden laitos, Sosiaalityö
Itä-Suomen yliopisto
13:10-13:30 KAHVI
13:30-14:30 Kuulluksi tulemisen tunne – kaikkien asiakaskohtaamisien perusta
Aidossa kohtaamisessa palveluohjaaja kuuntelee avoimin mielin asiakkaan ajatuksia ja antaa hänelle mahdollisuuden toimia oman elämänsä ja prosessinsa asiantuntijana. Palveluohjausta toteuttavan työntekijän “velvollisuus” onkin luoda tunnelma, jossa asiakas tuntee olonsa arvostetuksi ja hän tulee kuulluksi. Mistä sitten koostuu aito kohtaaminen? Miten ja milloin asiakas tuntee tulevansa oikeasti kuulluksi?
Sauli Suominen
perheterapeutti ja työnohjaaja
Suomen palveluohjausyhdistyksen puheenjohtaja & pohjoismaalaisen palveluohjausverkoston jäsen
14:30-15:00 Kysymyksiä, keskustelua ja yhteenveto