Jan Holmberg junassa kannettavan tietokoneen kanssa. Blogin otsikko on 5 tapaa pilata koulutuksen hyvä esitysmateriaali

5 tapaa pilata koulutuksen hyvä esitysmateriaali

Järjestämme paljon koulutusta ja valmennusta. Näemme sadoittain hyviä kouluttajia ja esitysmateriaaleja. Tähän blogitekstiin on koottu vauhdikkaan konkarikouluttaja Jan Holmbergin varmat vinkit, joilla kouluttaja voi mokata koulutusmateriaalin valmistamisen, esittämisen ja ymmärtämisen.

Meillä oli huippuhauskaa tämän listan laatimisessa. Jan vannoo, että hän on tehnyt kouluttajauransa alussa kaikki nämä mokat. Seuraavana siis 5 tapaa pilata hyvä esitysmateriaali!

1. Sählää ja selittele

Aloita koulutus sähläämällä koulutusmateriaalin kanssa. Nappaa esiin vanha tai toisen koulutusryhmän esitysmatsku. Ihmettele suureen ääneen, että mikäs ihmeen materiaali se tämä on. Vakuuttele koulutusyleisöllesi, ettet ole ehtinyt kiireidesi vuoksi tehdä koulutusmateriaalia kunnolla. Pelasta tilanne sanomalla: ei tämä esitysmateriaali ole mitenkään ihmeellinen, koska samat asiat voi lukea netistä.

2. Älä stressaa aikataulusta

Tee puolen tunnin esitystä varten noin 125 koulutusdian esitys. Sillä tavalla vältät kiusaantuneen hiljaisuuden ja opiskelijoiden kysymykset, jos diasi pääsisivät loppumaan ennen puheenvuorosi päättymistä. Yritä urhoollisesti juosta läpi esitysmateriaalia viimeiseen koulutusdiaan saakka, vaikka olet jo ylittänyt esitysaikasi. Helpoiten se onnistuu hyppimällä turhien koulutusdiojen yli. Se on varmasti yleisön mielestä raikas ja selkeä tapa seurata koulutuspuheenvuoroasi.

3. Epähavainnollista kaavioilla ja kuvilla

Havainnollista kouluttamaasi asiaa pikkuriikkisillä ja mahdollisimman monimutkaisilla kaavioilla. Kutista ne niin pieniksi kuin mahdollista, jotta niitä ei näe edes koulutuksen eturivillä istuvat. Muista varmuuden vuoksi pahoitella asiaa koulutettaville. Tämä dia ei varmaan näy teille, mutta näytän sen nyt kuitenkin. Kommentilla kuittaat näppärästi huonot ja epähavainnolliset kaaviokuvahässäkät.

4. Esitysmateriaalin persoonallisuus

Miksi ihmeessä käyttäisit esityksessäsi samoja selkeitä värejä ja kirjaisintyyppejä kuin ammattikouluttajat? Vain persoonallinen esitysmateriaali jää kuulijoiden mieleen. Kouluttajien massasta erottuu takuuvarmasti vaikkapa koulutusdioilla, joissa heleän vaaleanpunainen teksti on aseteltu herkästi vaaleansinistä taustaa vasten. Opittavia asioita kannattaa korostaa ja pitää opiskelijoiden mielenkiinto yllä. Siinä onnistut varmimmin vaihtelemalla erilaisia pieniä koukeroisia kirjasintyyppejä ja käyttämällä kursiivia.

5. Täydet koulutusdiat

On tärkeää, ettei koulutusdiaan jää ikävältä näyttävää tyhjää tilaa. Esitysmateriaali kannattaa ajatella ikään kuin aikuisten värityskirjana. Kaikki reunojen sisällä oleva tila on väritettävä tekstillä ja kuvilla. Nyrkkisääntönä on, että mitä täydempi jokainen sivu on, sen ammattitaitoisempi kuva kouluttajasta tulee ja sitä rentoutuneempia opiskelijat ovat. Juuri tällaista esitysmateriaalia on muuten koulutuspalautteissa kovasti kiitelty.

Mitä sinä lisäisit tähän hulvattomaan listaan? 😉

 

Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!

Kuka kuuntelee pomoa blogitekstin kuvassa naisesihenkilö huutaa megafonilla toiselle naisesihenkilölle, joka on kauhuissaan.

Kuka kuuntelee pomoa?

Esihenkilön korviin kuuluu lähes joka ikinen työpaikan asia. Mutta kuka kuuntelee pomoa? On selvä, että hyvin tehty työ innostaa, mutta muiden kuuntelu ja päätöksenteko myös kuormittavat.

Pomo voi tehdä työtään kuin puun ja kuoren välissä. Paineita suoriutua kasautuu asiakkailta, heidän läheisiltään, työntekijöiltä ja johdon jäseniltä. Joskus työpaikka on myös lehtien otsikoissa, jolloin pomolla on oltava sana hallussa.

Pelkästään suoritteita ja tehokkuutta tuijottamalla ei pärjää

Koulu- ja sote-maailma ovat työpaikkoja, joissa tehdään ainutlaatuista työtä. Niissä tuetaan terveyttä, hyvinvointia ja kasvua. Toisaalta myös puututaan, ohjataan ja autetaan käyttäytymisen ja ajattelun muutoksissa. Sellaista työtä ei voi johtaa vain teollisen tuotantolähtöisen logiikan mukaisesti.

Pelkästään suoritteita ja tehokkuutta tuijottamalla pomo ei pärjää koulussa tai sote-maailmassa. Tarvitaan tunneälykkyyttä, ihmistuntemusta ja pehmeitä mittareita kovien budjettilukujen vastapainoksi. Harva opettaja tai sairaanhoitaja edes tietää, ettei pomo voi aina vaikuttaa päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen. Monet asiat tulevat hänellekin annettuina.

Kuka kuuntelee pomoa blogitekstin kuvassa naisesihenkilö huutaa megafonilla toiselle naisesihenkilölle, joka on kauhuissaan.

Aikaa, tukea ja koulutusta työssäjaksamiseen

Moni esihenkilö kokee myötätuntouupumusta ja liiallista stressiä. Vastuunsa tuntevan ja tunnollisen työpäivät voivat venyä pitkiksi. Rehti ja rohkea rehtori tai osastonhoitaja venyy kiltteyttään. Kuka kuuntelee pomoa, kun hänellä alkaa olla liikaa kuormaa kannettavanaan henkilöstöä sparratessaan?

Meidän on luotava enemmän tilaa ja mekanismeja tukea esihenkilön jaksamista. Säännöllinen työnohjaus, mentorointi ja johdon esimiestuki ovat tärkeitä. Lisäksi pitäisi olla vertaisryhmiä ja täydennyskoulutusta, joista saa vinkkejä työssäjaksamiseen ja stressin lievittämiseen. Onko siis pomon työkalenterista raivattavissa riittävästi aikaa ja koulutuspäiviä omasta työhyvinvoinnista huolehtimiseen?

Kuinka jaksat, pomo?

Jokaisen esihenkilön kannattaa kysyä itseltään säännöllisesti seuraava tärkeä kysymys. Kuinka jaksat? Ei haittaa, jos saman kysymyksen hänelle esittää aika ajoin työntekijä ja työpaikan johtaja. Pomon odotetaan monitoimikoneen tavoin jakavan työpaikan kaikki tunteet, ilot ja surut. On inhimillistä, että hänkin tarvitsee välillä tunteiden tuuletusta ja kuuntelevat korvat.

Työhyvinvointi kuuluu jokaiselle, myös pomolle. Hyssyttely ei työpaikalla riitä. Tarvitaan konkreettisia välineitä oman arjen tasapainon ja työhyvinvoinnin lisäämiseen. Se syntyy yleensä työpaikan käytänteistä sopimalla. Soveltamalla tutkittua tietoa työssäjaksamisesta esihenkilön työnkuvaan. Kehitystyö lähtee lopulta kysymyksestä: Kuka kuuntelee pomoa?

 

Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!

Koronakriisi johti menetyksiin, yhteistyön tiivistymiseen ja oppimiseen. Kuvassa on kaksi kättä, jotka muodostavat simpukankuorilla sydämen.

Koronakriisi johti menetyksiin, yhteistyön tiivistymiseen ja oppimiseen

Reilu vuosi sitten Suomi sulkeutui yhtäkkiä koronakriisin vuoksi. On ollut hienoa nähdä, miten Suomessa asuvat ovat puhaltaneet yhteen hiileen. Kriisitilanne on lopulta johtanut menetyksiin, yhteistyön tiivistymiseen ja oppimiseen. Olemme onnistuneet kriisinhallinnassa maailmanlaajuisesti katsottuna hyvin.

Koronakriisissä menetyksiä, tukea ja apua

Koronakriisissä suurin menetyksemme on ollut työntekijöiden irtisanominen. Sille asialle ei vieläkään löydy sanoja. Irtisanomiset ovat myös tarkoittaneet jäljelle jääneille työntekijöille ympäripyöreitä työpäiviä. Olemme digiloikanneet ketterästi etä- ja hybridikoulutuksiin.

Ilman tukea, neuvoja ja apua ei viime vuodesta olisi selvitty. On uskomatonta tuntea, miten työmäärään hukkuvien yrittäjien kädestä napataan kiinni. Tuotetaan yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa huippukoulutuksia, vaikka usko kaikkeen tekemiseen oli välillä kadota.

Koronakriisin tärkein oppi on yhteistyön tiivistymisessä

Koronakriisin merkitys kirkastui nopeasti. Yhteistyökumppanimme, asiakkaamme ja kouluttajamme ymmärsivät nopeasti, että selviämme tilanteesta vain yhdessä. On ollut mahtava huomata, miten meistä jokainen on venynyt ja joustanut luottaen siihen, ettei otteemme ydinosaamisestamme ole livennyt. Teemme edelleen yhdessä erinomaisia koulutuksia.

Keväällä Edumar täytti viisi vuotta. Emme olisi arvanneet pari vuotta taaksepäin, millaisissa merkeissä merkkipäivää vietetään. Olemme isomman talousmyrskyn jälkeisessä tyvessä. Varovasti arvioituna nyt näyttää jo vähän valoisammalta, kuten somessa aiemmin kerroimme. Kaiken tekemisen tärkein oppi on yhteistyön tiivistymisessä.

Tämän koronakriisi on meille opettanut

Ilman sinua emme olisi tässä. Jokainen koulutukseen osallistuja ja koulutuksen toteutumisen mahdollistaja on meille elintärkeä. On vaikea sanoin kuvata, mitä jokainen koulutustamme suositteleva meille yrittäjille tarkoittaa. Olet sitten yhteistyökumppani, koulutukseen osallistuja, kouluttaja tai kuullut meistä puhuttavan hyvää.

Koronakriisin ytimessä jokainen onnistunut koulutus ja hyvä koulutuspalaute on voitto. On kyseessä sitten valmis koulutuspaketti, räätälöity koulutus, etä- tai livekoulutus. Kouluttautuminen on oleellinen osa tulevaan valmistautumista ja uuden yhdessä ymmärtämistä. Tulee eteen mitä tahansa. Koronakriisi johtaa siis menetyksiin, yhteistyön tiivistymiseen ja oppimiseen. Sen koronakriisi on meille tähän mennessä opettanut.

 

Edumar – Meiltä löydät monipuolisen, ajankohtaisen ja laadukkaan koulutustarjonnan. Jos et löydä sopivaa koulutusta valmiista tarjonnastamme, suunnittelemme tarpeitanne vastaavan koulutuksen. Ota yhteyttä!

Kommentit